29 augustus 2024

Twee iconische werken kunstenaar Robert Smithson in live verbinding

PERSBERICHT | 29 augustus 2024

Zeven uur durend programma op 10 september is non-stop online te volgen 

Land Art Lives lanceert live verbinding tussen twee iconische werken van kunstenaar Robert Smithson 

Twee kleurenfoto's van iconische land art werken van Robert Smithson
Spiral Jetty (1970) en Broken Circle / Hill (1971) van Robert Smithson © Holt/Smithson Foundation / Licensed by Artists Rights Society, New York

Op 10 september 2024 presenteert Kunstmuseum M. binnen het programma Land Art Lives een uniek online event waarbij de enige twee nog bestaande land art werken van de Amerikaanse kunstenaar Robert Smithson (1938-1973) tegelijkertijd live te zien zullen zijn: het iconische Spiral Jetty (1970) in Utah in de Verenigde Staten en Broken Circle/Spiral Hill (1971) in het Nederlandse Emmen.

De uitzending begint wanneer het langzaam licht wordt op het ene continent en eindigt met het invallen van de duisternis op het andere. De livestream duurt van 14.00 tot 21.00 uur Nederlandse tijd en is een samenwerking met Land Arts of the American West, Holt/Smithson Foundation en Land Art Contemporary. Het publiek kan het event online bijwonen vanuit de eigen tijdszone. Dit online event is onderdeel van het voorprogramma van Land Art Lives, een internationale conferentie over de toekomst van land art op 3 oktober 2024 in Lelystad.

Over de twee kunstwerken 

In 1970 creëerde Robert Smithson Spiral Jetty aan de oever van het Great Salt Lake in Utah. Het kunstwerk is gemaakt van meer dan 6000 ton zwarte basaltrotsen en aarde en strekt zich uit over een lengte van anderhalve kilometer. Het jaar daarop werd Smithson door curator Wim Beeren uitgenodigd om in Nederland een kunstwerk te maken voor de openluchttentoonstelling Sonsbeek Buiten de Perken. In een actieve zandgroeve in het Drentse Emmen realiseerde Smithson Broken Circle/Spiral Hill, zijn enige nog bewaard gebleven landschapskunstwerk buiten de Verenigde Staten.  

Van verschillende kanten belicht 

Op 10 september 2024 gaan de twee spiraalvormige kunstwerken met elkaar in dialoog tijdens een gelijktijdige livestream: From Dawn till Dusk: an online encounter between two earthworks by Robert Smithson. Tijdens het zeven uur durende programma worden de werken letterlijk en figuurlijk van verschillende kanten belicht. Zo leest Lee Ranaldo voor uit zijn dagboek waarin hij zijn zoektocht naar Broken Circle/Spiral Hill tijdens een tournee met Sonic Youth beschrijft, vertelt kunstenaar Tacita Dean –live vanuit Emmen– over haar ervaring met beide werken, komen teksten van Robert Smithson aan bod en gaan Chris Taylor, directeur van Land Arts of the American West en Lisa Le Feuvre, directeur van de Holt/Smithson Foundation met Tacita Dean in gesprek over de relevantie van land art vandaag de dag.

De livestream is te volgen via landartlives.nl/smithson

Over Robert Smithson 

Robert Smithson (1938-1973) was een van de belangrijkste naoorlogse kunstenaars van de Verenigde Staten. In zijn korte artistieke carrière, die bruut werd beëindigd door een vliegtuigongeluk, speelde hij een cruciale rol binnen de voornaamste kunststromingen uit zijn tijd: conceptuele kunst, minimal art en land art. In zijn kunstwerken en teksten reflecteert hij op de relatie tussen mens en planeet en tussen ecologie en economie, onderwerpen die vandaag de dag nog actueler zijn dan in zijn tijd.

Relatie tussen werk en beeld 

De meeste mensen kennen Spiral Jetty en Broken Circle/Spiral Hill van beelden op het internet, in boeken en tijdschriften. De kunstwerken bevinden zich immers op afgelegen locaties en zijn lastig toegankelijk. Een enkeling heeft de werken in het echt bezocht. Smithson was geïnteresseerd in de mogelijkheid van nieuwe media en taal om ervaringen vorm te geven en in het idee van centrum versus periferie. Als kunstenaar onderzocht hij de relatie tussen de fysieke locatie en de gepresenteerde versie ervan in een tentoonstellingsruimte. Hij noemde dit de dialoog tussen de site (een elders) en de nonsite (het hier). Met deze livestream op 10 september zetten we dit onderzoek voort met het internet als medium van deze tijd.

Over Land Art Lives

Waarom is land art juist in deze tijd relevant? Wat zijn haar nieuwe verschijningsvormen? Hoe gaan we om met deze vaak vergankelijke kunstwerken? En hoe werpt land art licht op de urgente ecologische en maatschappelijke vraagstukken van dit moment? Met het programma Land Art Lives zoekt Kunstmuseum M. in nauwe samenwerking met Land Art Flevoland naar antwoorden op deze vragen tijdens een internationale conferentie op 3 oktober 2024 in Lelystad. Voorafgaand vinden verdiepende activiteiten plaats, waaronder dit online event, waarbij makers, eigenaren en andere experts het gesprek aangaan over de toekomst van land art in Flevoland, Nederland en de rest van de wereld. Meer informatie is te vinden op landartlives.nl